۱۳۸۹ اسفند ۴, چهارشنبه

نادر گلچین

نادر گلچین، از بزرگان موسیقی ایرانی

هنرمندی که صدایش نوید دهنده بوی بهار است

نادر گلچین در سال ۱۳۱۵ در رشت به دنیا آمد. وی از كودكى به هنر موسیقى علاقمند بود و هنوز بیش از ۱۲ سال از سنش نمى‏گذشت که خواننده محلى آن دیار گشت و با رادیو رشت آغاز همكارى كرد. همكاران وى در این رادیو عبارت بودند از: على اكبرپور (آلتو، ویولن)، نادر پوردلجو (قره‏نى) و شماری دیگر از هنرمندان به نام رشت. این همكارى مدت‏ها ادامه داشت.

نادر گلچین هنگامی که در سال سوم متوسطه به تحصیل اشتغال داشت به هنرپیشگى روى آورد و در تئاتر رشت گیلان در نمایشنامه‌هاى "بارگاه هارون الرشید"، "خواب‏هاى پینه دوز" شركت کرد و آوازهایى را نیز ضمن بازیگرى در تئاتر مى‏خواند. صداى خوش و استعداد سرشار وى باعث شد که به ‏سرعت در این شهر پیشرفت کند و آوازه شهرتش به دیگر شهرهاى كشور به ویژه به تهران رسید و در سال ۱۳۳۹ به تهران آمد و مستقیما فعالیت‏هاى هنرى خود را در اداره هنرهاى زیبا و وزارت فرهنگ و هنر وقت آغاز کرد. وی نخستین برنامه خود را با اركستر استاد محمود تاج‏بخش اجرا كرد و تا سال‏هاى متمادى در این اداره به ترتیب با اركسترهاى استاد فرامرز پایور، عباس خوشدل، عبدالكریم مهرافشان، عماد رام و استاد مصطفى پورتراب ادامه داد.

نادر گلچین در سال ۱۳۵۰ به رادیو دعوت شد و همكارى خود را با رادیو آغاز كرد و در برنامه‏هاى گوناگون رادیو به ویژه برنامهه گلها همراه با هنرمندانى چون فرامرز پایور، منصور صارمى، پرویز یاحقى، حبیب‏اله بدیعى، على‏اصغر بهارى، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، فضل‏اله توكل، جهانگیر ملک، امیرناصر افتتاح، محمد اسماعیلى، آبتین اجلالى و منصور نریمان شركت کرد. یكى از كارهاى جالب وى كه در رادیو اجرا شد و مورد توجه واقع شد اجراى آهنگ "آمد نوبهار" مهدى خالدى بود كه به رهبرى فرهاد فخرالدینى بازسازى شده بود و با گروه كر رادیو اجرا شد. نادر گلچین همكارى خودرا تا سال ۱۳۶۲ با رادیو ادامه داد.

نادر گلچین در طول حیات هنرى فعال خود بیش از سیصد آواز و آهنگ اجرا كرد.