۱۳۸۹ بهمن ۱۷, یکشنبه

اخوان المسلمین: خیزش مردم مصر اسلامی نیست


گروه های متنوعی در تظاهرات مردم مصر شرکت دارند. دو عکس از http://www.egyptdailynews.com/


ادعاهای خامنه‌ای و تابناک
مقامات و مبلغان جمهوری اسلامی همچنان ادعا دارند که خیزش مردم مصر یک حرکت اسلامی است که با الهام از جمهوری اسلامی شیعه روی داده و لبیکی است به دعوت‌های خمینی و خامنه‌ای برای شورش علیه حکومت‌های عربی. سایت تابناک روز ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ و با اشاره به پاسخ اخوان المسلمین به خطبه علی خامنه‌ای در نماز جمعه‌ امروز ۱۵ بهمن در تهران، چنین نوشت: "با بررسی های تابناک مشخص شد انتساب بیانیه دیروز به اخوان المسلمین از اساس دروغ بود."
تابناک می‌نویسد: "با بررسی سایت های اینترنتی وابسته به جریان اخوان المسلمین مصر مشخص شد که این ادعا دروغ بوده و هیچ بیانیه ای از سوی رهبران ارشد اخوان المسلمین در این باره منتشر نشده و همچون همیشه روسیاهی به ذغال ـ بی بی سی و شاگردانش ـ ماند."

اخوان المسلمین که دیروز در پاسخ کوتاهی به خامنه‌ای موضع خود را در این باره مشخص کرده بود، امروز یکبار دیگر با یک موضعگیری آشکار در وبگاه انگلیسی اخوان وب مرزبندی خود را با جمهوری اسلامی و علی خامنه ای اعلام کرد. اخوان وب عیناً چنین نوشت:

"انقلاب مصری ها یک انقلاب مردمی است و فاقد یک دستورکار اسلامی است.

خالد حمزه سردبیر وبگاه رسمی اخوان المسلمین به زبان انگلیسی توضیح داد که خیزش کنونی در مصر یک انقلاب مردمی است و هیچگونه دستورکار اسلامی ندارد و فاقد هرگونه گرایشات اسلامی است. علیرغم برخی ادعاها نمی‌توان این جنبش را اسلامی نامید.

خالد حمزه تأکید کرد که انقلاب مردم مصر یک جنبش مسالمت آمیز است که تنها خواستار اصلاحات دمکراتیک دولت مدنی است. این جوان‌ها بودند که این جنبش را از راه شبکه اجتماعی فیس بوک به راه انداختند و آنان را به هیچ وجه نمی‌توان اسلامی نامید.

خالد حمزه با اشاره به ادعاهای پیاپی برخی کشورها دائر بر آنکه خیزش مصر یک حرکت اسلامی است، از ادعای آقای علی خامنه‌ای رهبر ایران دائر بر آنکه اعتراض های مصر یک حرکت اسلامی و الهام گرفته از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ ایران است، انتقاد کرد.

خالد حمزه مدعی است که اعتراضات مصر یک شورش اسلامی نیست بلکه این اعتراضات گسترده برای دست یافتن به عدالت و علیه استبداد رژیم است. این خیزش دربردارنده همه قشرهای جامعه مصر و همه مذهب‌ها و گروه هاست. "

اصل مقاله اخوان المسلمین به انگلیسی در "اخوان وب" چنین است:

IkhwanWeb
http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=27963
(شنبه ۵ فوریه ۲۰۱۱، برابر با ۱۶ بهمن ۱۳۸۹)
Saturday, February 5,2011 14:01

Ikhwanweb: Egypt’s Revolution Is a People’s Revolution with No Islamic Agenda
Ikhwanweb, the Muslim Brotherhood’s official English website editor in chief Khaled Hamza has stated that the current uprising in Egypt is a revolution of the Egyptian people and is by no means linked to any Islamic tendencies, despite allegations nor can it be described as Islamic.

Ikhwanweb, the Muslim Brotherhood’s official English website editor in chief Khaled Hamza has stated that the current uprising in Egypt is a revolution of the Egyptian people and is by no means linked to any Islamic tendencies, despite allegations nor can it be described as Islamic.
Hamza stressed that the revolution is peaceful and calls solely for reform and a democratic civil state initiated by the youth through the social networking service Facebook and is far removed from any Islamist groups.
He criticized allegations and reiterations by some countries that the uprising was Islamic and denounced claims by the Iranian Supreme Leader Mr. Khamenai that the protests are a sign of an Islamic Awakening inspired by the 1979 Islamic Revolution in Iran.
Hamza maintained that the Egyptian protests are not an 'Islamic' uprising, but a mass protest against an unjust, autocratic regime which includes Egyptians from all walks of life and all religions and sects.

اخوان المسلمین الهام دهنده نظریه پردازان جمهوری اسلامی
اخوان المسلمین گروهی است با سابقه بسیار طولانی که خود الهام بخش اسلامگرایان رنگارنگ از مراکش گرفته تا قم و تهران و قندهار و جاکارتا بوده است. روح الله خمینی، نواب صفوی، علی شریعتی و علی خامنه‌ای خود آشکارا تحت تأثیر اخوان المسلمین و اندیشه‌پردازانی مانند سید قطب و حسن البنا بوده‌اند اما دست اندرکاران جمهوری اسلامی به این نکته مهم اشاره نمی‌کنند که اخوان المسلمین که با ترور انور سادات، الهام بخش بسیاری از تروریست‌های اسلامی بوده اکنون از جناح‌های گوناگونی تشکیل شده، بخش‌های اصلی این گروه افکار تروریستی را کاملاً به کناری نهاده و چندین بار نیز در انتخابات پارلمانی مصر شرکت کرده است. خبرگزاری‌ها امروز گزارش دادند که اخوان المسلمین با عمر سلیمان معاون رئیس جمهور مصر درحال مذاکره است.

"اسلام راه حل است"
بدیهی است که اخوان المسلمین یک گروه اسلامی است و اسلام دینی است که با اندیشه آزاد، خردورزی مستقل و با دگراندیشان سر ستیز دارد. شعار اصلی اخوان المسلمین چنین است: "اسلام راه حل است". اخوان در دراز مدت در پی ایجاد یک جامعه اسلامی بر مبنای موازین شرعی و قرآنی است و حکومت و جامعه اسلامی مترادف است با نقض حقوق همه دگراندیشان، غیر مسلمانان و حتی مسلمانانی که حاضر به بیعت با حاکم اسلامی نیستند، اما در عین حال باید توجه داشت که بین اسلام طالبانی سنی در کابل و قندهار و اسلام طالبانی شیعه در تهران و قم از سوئی و اسلام روادارنه آیت الله منتظری و عبدالکریم سروش یا اسلامگرایان میانه روی مانند مسلمانان مالزی تفاوت وجود دارد. بسیاری از ناظرانی که با اخوان المسلمین آشنا هستند چنین باور دارند که اخوان المسلمین کنونی شباهت فراوانی به حزب "عدالت و توسعه ترکیه" با رهبری رجب طیب اردوغان دارد. موضعگیری‌های اخیر اخوان المسلمین نیز نشاندهنده هوش انعطاف و مهارت‌ سیاسی رهبران این گروه است.

رژیم حسنی مبارک و رژیم‌های نیمه دیکتاتوری سکولار مانند آن با وجود رواج فساد و بیعدالتی تا اندازه‌ای به پیشرفت کشور خود کمک می‌کنند و سر سیتز دائم با همه گونه جوانب زندگی مدرن را ندارند. این رژیم‌ها برخی آزادی‌های شهروندی را تضمین می‌کنند و نه در زندگی خصوصی شهروندان دخالت می‌کنند و نه حقوق زنان را نقض می‌کنند. چه بسا گذار از چنین رژیمی به یک حکومت اسلامی حتی با رهبری اخوان المسلمین یک بازگشت به عقب باشد، اما بحث ما در اینجا بیش از آنکه درباره ماهیت و جهتگیری‌های کنونی و آتی اخوان المسلمین باشد، مربوط است به محک زدن ادعاهای بی پایه سران و گردانندگان جمهوری اسلامی.