۱۳۸۹ بهمن ۱۶, شنبه

پاسخ اخوان المسلمین به علی خامنه‌ای

مبارزات بی امان و شجاعانه مردم مصر برای آزادی و دمکراسی در روزهای اخیر سرخط همه رسانه‌های خبری جهان بوده است. هر گونه تغییری در مصر، پیامدهای گسترده‌ای برای کشورهای عربی و اسلامی، خاورمیانه و همه جهان در پی خواهد داشت، اما یکی از نگرانی‌های عمده بسیاری از ناظران و افرادی که خواهان انتقال قدرت و تغییرات دمکراتیک در مصر هستند، نقش گروه اخوان المسلمین در آینده مصر بوده است.

اخوان المسلمین با چراغ خاموش؟
کنشگران در جنبش "جوانان ۶ آوریل" مصر که نقش اساسی در فراخوان‌ها و سازماندهی تظاهرات اخیر داشته‌اند، گروه‌های شرکت کننده را از دادن شعارهای حزبی و گروهی منع کرده‌اند و همه را پیرامون شعار استعفای حسنی مبارک متحد کرده‌اند و اخوان المسلمین نیز از این رهنمود پیروی کرده است اما پیوسته این نگرانی در بین ناظران وجود داشته است که چه بسا گروه اخوان المسلمین به اصطلاح با "چراغ خاموش" حرکت می‌کند و مترصد است تا مُهر اسلامی خود را بر این جنبش بزند و مانند مذهبی‌های ایران این خیزش مردمی را مصادره کند و به بیراهه بکشاند. هیچکس هم اکنون پاسخ این معما را ندارد. اخوان المسلمین در چند دهه اخیر فراز و نشیب های عقیدتی فراوانی داشه و برخی از رهبران و جناح های آن در اندیشه های پیشین خود تجدید نظر کرده اند اما برنامه درازمدت اخوان المسلمین همچنان ایجاد یک جامعه اسلامی است، هرچند که آنان از تحولات دهه های اخیر درس گرفته اند و در سیاست گذاری و سیاست پردازی خود آبدیده تر شده اند. در عین حال بایستی به یاد داشت که ارتش مصر یکی از سنگین ترین وزنه ها در ترازوی قدرت در مصر بوده و خواهد بود و اخوان المسلمین یا هر نیروی دیگری در مصر نخواهد توانست بودن موافقت ارتش در قدرت سیاسی سهیم شود.

نه اعدام این و آن و نه مرگ بر این یا آن کشور
اکثریت مردم مصر همانند دیگر مردم دیگر کشورهای عربی مردمی عمیقاً مذهبی هستند و اسلام را بخشی از هویت خود می‌دانند اما سمت و سوی رویدادهای اخیر مصر نشان داده است که نه تنها رسانه‌ها و نهادهای مدنی که در این کشور از آزادی نسبی برخوردار بوده‌اند توانسته‌اند به رشد فکری جامعه مصر کمک کنند، بلکه حتی رهبران گروه اخوان المسلمین و مسلمانان مصری نیز از انقلاب ایران درس گرفته‌اند و اکنون بر آنند که دین خود و دنیای دیگران را فدای سودای ساختن یک حکومت اسلامی نکنند. جالب توجه آنکه تظاهرکنندگان مصری تاکنون نه خواهان اعدام این و آن بوده‌اند، نه شعار مرگ بر این یا آن کشور را سرداده‌اند و نه پرچم کشورهای دیگر را آتش زده اند. رهبران اپوزیسیون از جمله رهبران اخوان المسلمین پی برده‌اند که موفقیت جنبش مردمی مصر از جمله مستلزم حمایت بین‌المللی است. هیچیک از رهبران اپوزیسیون تاکنون سخنی از نقض تعهدات بین‌المللی مصر به میان نیاورده است.

صدور ضد انقلاب
رهبران جمهوری اسلامی پیوسته سودای صدور انقلاب اسلامی خود به کشورهای عربی و اسلامی را در سر داشته اند اما توده های عرب و مسلمان هرگز به دعوت خمینی برای شورش علیه رهبران خود پاسخ نگفتند. خمینی و جمهوری اسلامی به جای صدور انقلاب با ایجاد و تقویت گروه های شیعه وابسته به خود تروریسم را به کشورهای عربی صادر کردند. سرکوب خشونت بار جنبش سبز موج اعتراضات را در ایران فرو نشاند اما رسوائی گسترده رژیم جمهوری اسلامی به ویژه در جهان عرب و اسلام را در پی داشت. جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران توفیقی در صدور انقلاب اسلامی خود نداشته اند اما روش های سرکوب آنان، بستن اینترنت و سیستم پیامک، ایده جولان دادن لباس شخصی ها در شهر و ضد انقلاب آنان به جهان عرب صادر شده است. اکنون حسنی مبارک و هوادارنش از همان روش هائی استفاده می کنند که خامنه‌ای و سپاه پاسداران مبدع آن بوده اند.

پاسخ اخوان المسلمین به علی خامنه‌ای
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه‌ امروز ۱۵ بهمن در تهران، از تحولات اخیر مصر و برخی دیگر از کشورهای عرب به عنوان "حركت اسلامی" و "بیداری اسلامی" یاد کرد و ادعا کرد که این جنبش‌ها از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ الهام گرفته است. ساعت ۵۰ : ۱۲ به وقت مصر یعنی مدت کوتاهی پس از سخنرانی خامنه‌ای، گروه اخوان‌المسلمین بزرگترین گروه اسلامی مخالف حکومت در مصر، در پاسخ به این سخنان، در وبگاه انگلیسی زبان خود چنین نوشت:

MB responds to Iran’s Islamic Leader Mr Khamenai: The MB regards the revolution as the Egyptian People’s Revolution not an Islamic Revolution asserting that the Egyptian People’s Revolution includes Muslims, Christians, from all sects and political
پاسخ اخوان المسلمین به رهبر اسلامی ایران آقای خامنه‌ای: اخوان المسلمین انقلاب مردم مصر را نه یک انقلاب اسلامی که انقلاب همه مردم مصر اعم از مسلمانان، مسیحی‌ها و همه گروه‌ها و دیدگا‌های سیاسی می داند.

وبگاه انگلیسی زبان اخوان المسلمین:
http://www.ikhwanweb.com/

چند روز پیش نیز راشد غنوشی چهره برجسته اسلامی در تونس در یک موضعگیری صریح، هر گونه مشابهت دیدگاه های خود با خمینی و شیعه گری رهبران جمهوری اسلامی را رد کرد.

تظاهرات جوانان ۶ آوریل در مصر

نخستین روزهای تظاهرات: تظاهرکنندگان مصری در محاصره پلیس

جوانان ۶ آوریل آغازگر تظاهرات مردم مصر برای آزادی و دمکراسی