۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۱, جمعه

نمايشگاه كتاب تهران و میوه‌های ممنوعه‌

بيست و سومين نمايشگاه سالانه كتاب تهران یا به گفته و نوشته منتقدان "کتابفروشی بزرگ تهران" همراه بود با بحث‌های فراوان. بازدیدکنندگان نمایشگاه كتاب شاهد کنترل گسترده نیروهای امنیتی بر فضای نمايشگاه بودند. مقامات امنیتی خود از نصب دوربين‌های مدار بسته برای کنترل مردم سخن گفتند، اما موضوعی که همه چیز را در نمایشگاه کتاب تحت الشعاع قرار داد، سانسور و گردآورى كتاب‌هائى از نويسندگانى با دیدگاه‌های بسیار گوناگون بود.

كتاب‌هائى از شاعران و نویسندگان نامداری مانند صادق هدايت، فروغ فرخزاد، هوشنگ گلشيرى و محمود دولت آبادى و حتی كتاب‌هائى از روحانیونی مانند آيت‌الله منتظرى، آيت‌الله صانعى، آيت‌الله بهشتى و محسن كديور از نمايشگاه كتاب تهران گردآورى شدند. در این میان آثار نویسندگان نسبتاً کمتر شناخته شده‌ای مانند عباس معروفى نیز از نمایشگاه كتاب تهران گردآورى شدند.

این اقدام دولت و نیروهای امنیتی نیز مانند بسیاری از دیگر اقدامات آنان نشاندهنده تناقضاتی است که در بطن رژیم جمهوری اسلامی وجود دارد به طوری که تدابیررژیم در بسیاری موارد در عمل به ضد خود تبدیل می‌شود. گردآورى این کتاب‌ها از نمايشگاه كتاب تهران هر چند اقدامی ضد دمکراتیک و ناقض آزادی بیان است، اما در عین حال باعث تبلیغ گسترده‌ای برای کتاب‌های گردآورى شده و نویسندگان آنان نیز شده است. بسیاری از کتاب‌های گردآوری شده پیش از این در بازار کتاب ایران عرضه شده‌اند و هزاران نسخه از آنها نیز به فروش رسیده است. افزون بر این نسخه‌های دیجیتالی بسیاری از کتاب‌های گردآورى نیز در اینترنت در دسترس خوانندگان است.

گردآورى و ممنوع کردن کتاب نشان از سراسیمگی رژیم ولایت فقیه و هراس آن از دگراندیشی و دگراندیشان دارد، اما اقدام رژیم جمهوری اسلامی این کتاب‌ها را مبدل به میوه‌های ممنوعه‌ کرده است و به این ترتیب انگیزه جوانان برای خواندن آنها دو چندان خواهد شد.

اثری بدون شرح از حسن کریم‌زاده