۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۵, شنبه

شیر طلائی سینمای ایران در بند

جعفر پناهی، شیر طلائی سینمای ایران همچنان در بند جمهوری اسلامی است. صندلی جعفر پناهی، عضو هیأت داوران شصت و سومین جشنواره فیلم کن در مراسم افتتاحیه خالی ماند. جعفر پناهی در پیامی از بند ۲۰۹ زندان اوین به مدیر جشنواره فیلم کن از همه اندرکاران جشنواره کن به خاطر همبستگی آنان و تلاش‌‌هائی که برای آزادی وی صورت می‌گیرد سپاسگزاری کرد.

در شامگاه دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ انبوهی از مأموران وزارت اطلاعات به منزل جعفر پناهی یورش بردند و پس از بازرسی و فیلمبرداری از منزل، جعفر پناهی، همسرش طاهره سعیدی، و دخترش سولماز پناهی را به همراه ۱۲ نفر از مهمانان‌شان بازداشت کرده و به مکان نامعلومی بردند. پس از چند روز و در چند مرحله، اعضای خانواده و همکاران پناهی آزاد شدند، اما خود او همچنان در بازداشت است.

جعفر پناهی پیش از این نیز هنگامی که همراه با تنی چند از دیگر سینماگران برای گرامیداشت کشته‌شدگان در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم به گورستان بهشت زهرا رفته بود، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. جعفر پناهی، در شهریورماه گذشته، به عنوان رئیس هیئت داوران سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال به همراه دیگر اعضای هیئت داوری این جشنواره با شال‌های سبز برای ابراز حمایت از معترضان پس از انتخابات در مراسم افتتاحیه این جشنواره ظاهر شد.

فشارها بر جعفر پناهی پس از بازگشت وی به ایران تشدید شد. هنگامی که وی در مهر ماه قصد داشت برای حضور در هیئت داوران جشنواره فیلم بمبئی به هند سفر کند در فرودگاه تهران پاسپورت وی توقیف شد و سپس اعلام شد که وی از سوی معاونت امنیت دادستانی انقلاب تهران ممنوع‌الخروج شده است.

جعفر پناهی، کارگردان فیلم‌هایی چون بادکنک سفید، دایره و آفساید و برنده چند جایزه بین‌المللی از جمله شیر طلایی ونیز و خرس نقره‌ای برلین است.

جعفر پناهی، سینماگر نامدار ایرانی

صندلی خالی جعفر پناهی در هیأت داوران جشنواره فیلم کن