۱۳۹۲ تیر ۵, چهارشنبه

آقا با همه جور کِش دادن مخالف است


حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در کارزار تبلیغاتی‌اش چندین بار از هنرمندان نامدار از جمله محمد رضا شجریان نام برد. اخیراً نیز اعلام شد که به زودی از محمدرضا شجریان، محمود فرشچیان، پرویز پرستوئی، هما روستا و چند هنرمند دیگر در حضور حسن روحانی تجلیل خواهد شد. از آنسو رسانه‌های اصولگرا که هنوز در گیج و ویجی پساانتخاباتی هستند نمی‌دانند که آیا بایستی همچنان مانند زمان پیش از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری با حسن روحانی مخالفت کنند و او را وابسته به اصلاح طلبان و هاشمی رفسنجانی قلمداد کنند یا بایستی او را یک اصولگرای خودی جلوه دهند.

آقا موافق شجریان نیست
یکی از اقدامات تبلیغی و افشاگرانه اصولگرایان در راستای تضعیف حسن روحانی رئیس جمهور منتخب و تخطئه اندیشه و سلوک او، کوشش برای حمله کردن به محمدرضا شجریان یعنی یکی از هنرمندان محبوب روحانی است. حضرات اصولگرا نقل قولی از آقا، مقام معظم رهبری درباره آواز ربنای محمدرضا شجریان آورده‌اند تا نشان دهند که خود آقا مخالف شجریان است و از اینرو بزرگداشت وی همانا عدم تبعیت از آقاست. این نقل قول‌ها و نوشته‌ها عیناً و همزمان در ده ها سایت اینترنتی متعلق به اصولگرایان منتشر شده است.

حضرات اصولگرای حزب اللهی می‌گویند که "رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در ۱۳/۱۲/۱۳۷۰ در دیدار اعضاى گروه ویژه و گروه معارف اسلامى صداى جمهورى اسلامى ایران‌ به نکات جالبی درباره موسیقی مذهبی و اذان و مناجات‌های صدا و سیما اشاره کردند و نکاتی گفتند که متاسفانه اکنون بعد از گذشت ۲۰ سال هنوز به آنها توجه جدی نشده است."

از علی خامنه‌ای نقل می‌شود که بناهایى که شجریان خوانده و در ماه رمضان قبل از اذان مغرب مى‌گذارند، یک کار هنرى است. یک کار حالى نیست، مناسب نیست که بعد از اذان، کسى بخواهد آن‌طور چیزى را بگذارد، نه، بعد از اذان، به نظرم مى‌رسد که همین صداى معمولیِ مسجدىِ ما بهتر و مناسبتر باشد"

کِش ندهید!
علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود درباره لحن دعاخوانی و قرآن‌خوانی گفته است: "اگر این دعاها را با سبک قرآن‌خوانىِ فارسى بخوانند، همین سبکى که در مسجدها مى‌خوانند، مطلوبتر است. آن آهنگ‌هاى کشیده خیلى مناسب نیست. البته همین دیروز یا پریروز بود که دیدیم بعد از اذان دعایى با لحن عربى خوانده شد که خوب و دلنشین بود، اما اگر بخواهند آن را بِکِشند، چیز مطلوبى نخواهد شد. البته استثناهایى هم وجود دارد".

کِش ندهید! غَلط بدهید!
قضیه حسن روحانی و محمدرضا شجریان اینجا فرع هستند. موضوع مهم آنست که حضرات اصولگرا نشان می‌دهند که آقا با هر گونه کِش دادن مخالف است، حالا چه این کِش دادن مربوط به قضیه اختلاس و ملاخورکردن چند هزار میلیارد تومان پول بی زبان باشد و چه قضیه مربوط باشد به کِش دادن صدا یا همان تحریر و چهچه زدن یا به عبارت مصطلح قاریان "گرداندن و غَلط دادن صدا در حنجره" و گلو. البته این قاریان در کِش دادن صدا و چهچه زدن ید طولائی دارند اما چون سر و کارشان بیشتر با عزاداری و اینجور چیزهاست ادا کردن واژه‌هائی مانند چهچه زدن برایشان چندان بی دردسر نیست.


خواهر اینقدر کِش ندهید!