۱۳۹۲ خرداد ۲۵, شنبه

انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ فرصت تاریخی برای خامنه ای

ستاد انتخابات در وزارت کشور مشغول اعلام گام به گام نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری است. شمارش یک سوم از آرا نشاندهنده پیشتازی قاطع حسن روحانی در این انتخابات است. حسن روحانی با تیزهوشی و نکته سنجی در مناظره‌های تلویزیونی شرکت کرد و با جوانان شجاع و آزادیخواهی که در همایش‌های انتخاباتی وی شعار آزادیخواهی می‌دادند مخالفتی نشان نداد. حسن روحانی ناگهان از یک چهره حاشیه‌ای به پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری بدل شد. پیشتازی حسن روحانی حاصل پشتیبانی هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، بسیاری از میانه روها واصلاح طلبان، هواداران جنبش سبز، بسیاری از دگراندیشان، زنان و جوانان آزادیخواه و خیل ناراضیان است. همه رای دهندگانی که مخالف نظام هستند به حسن روحانی رای داده‌اند.

پیروزی حسن روحانی پیروزی میانه روی و امید است. پیروزی حسن روحانی در شرایطی صورت می‌گیرد که اصولگرایان و راست ارتجاعی تقریباً تمامی اهرم‌های قدرت را همچنان در ایران در دست دارند. فساد و سوء استفاده از قدرت در ساختار جمهوری اسلامی رخنه کرده و زندگی مردم هر روز دشوارتر می‌شود.

چند هزار زندانی سیاسی از جمله میر حسین موسوی، مهدی کروبی، نسرین ستوده و احمد زیدآبادی همچنان در بند هستند. صدها روزنامه و نشریه توقیف شده‌اند و هزاران عنوان کتاب پشت سد سانسور و ممیزی مانده‌اند. نویسندگان و هنرمندان ما از آزادی فعالیت و انتشار آثار خود برخوردار نیستند. حقوق مدنی مردم به رسمیت شناخته نشده است. سندیکاها، سازمان‌ها و تشکیلات مردمی محدود یا سرکوب شده‌اند. اقلیت‌های مذهبی در معرض محدودیت و محرومیت هستند. پاسخ مناسبی به درخواست‌های قومیت‌ها داده نشده است. کارشناسان و کاردانان یا گوشه نشین شده‌اند یا از کشور رانده شده‌اند. هزاران کارگر همچنان در انتظار پرداخت دستمزدهای پرداخت نشده خود هستند. سیاست خارجی جمهوری اسلامی همچنان ابزاری است برای حمایت از گروه‌های تروریستی و رژیم‌های غیر دمکراتیک و ایران در عرصه جهانی بیش از پیش منزوی شده است. ایران و ایرانیان در عرصه بین المللی به اشکال گوناگون تحقیر شده‌اند. تولید و کسب و کار در ایران با معضلات جدی روبرو شده، اقتصاد کشور به زانو در آمده است و تورم روزافزون زندگی روزمره را برای میلیونها ایرانی دشوار کرده است.

جامعه ای بدون توازن و انسجام
ایران جامعه ای بدون توازن و انسجام. نیروهای ارتجاعی از آزادی کامل برخوردارند اما آزادیخواهان دچار محدودیت و محرومیت هستند. بی اعتمادی بین مردم و نظام همچنان وجود دارد. نظام جمهوری اسلامی نماینده اقلیت محدودی از مردم است. ولی فقیه و ارگان های تحت کنترل وی همچنان دارای قدرت نامحدود هستند. سپاه پاسداران نفوذ گسترده‌ای در سیاست و اقتصاد کشور دارد. مجلس در کنترل اصولگرایان است و قوه قضائیه بازیچه ای است در دست نیروهای امنیتی.

فقدان برنامه مدون انتخاباتی
حسن روحانی مردی است میانه رو، زیرک، حسابگر و سیاس. حسن روحانی همانند دیگر نامزدها، فاقد یک برنامه منسجم و مدون انتخاباتی است آنهم در شرایطی که انتظارات و مطالبات مردمی که به وی رای داده‌اند عظیم و متنوع است. روحانی برای پاسخگوئی به انبوه مطالبات آزادیخواهان ایران راه دشواری در پیش دارد اما او می‌تواند با تکیه به آرای میلیونی راه مصالحه و مراوده را در صحنه سیاست ایران باز کند. حسن روحانی می‌تواند راه بازگشت نیروهای کاردان و سازنده به ساختار اجرائی کشور را باز کند و به گشایش گام به گام فضای سیاسی ایران یاری برساند.

فرصت تاریخی برای علی خامنه ای
برگزاری انتخابات بدون شلیک حتی ک گلوله نشانه مدنیت مردم ایران است. پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یک فرصت تاریخی است برای علی خامنه ای. پشتیبانی بیدریغ خامنه ای از اصولگرایان و تمامیت خواهان حزب اللهی در هشت سال گذشته نتایج فاجعه باری برای کشور داشته است. اگر خامنه ای ذره ای خرد داشته باشد باید درک کرده باشد که نه از حمایت اکثریت مردم برخوردار است و نه هواداران متملق و مجیزگوی وی به وی اعتقاد قلبی دارند. آنان هر یک در پشت سپر تبعیت از ولی فقیه دستورکار خود را به پیش می‌برند. آیا خامنه ای به خواست مردم ایران گردن خواهد نهاد و به افرادی که خواهان ایرانی آباد و آزاد هستند فرصت کار کردن خواهد داد؟


زنان و جوانان آزادیخواه ایران در همایش انتخاباتی حسن روحانی