۱۳۹۲ خرداد ۱۶, پنجشنبه

انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ۱۳۹۲


مناظره دوم تلویزیونی

صدا و سیمای جمهوری اسلامی دور دوم مناظره‌های ریاست جمهوری را برگزار کرد. دور نخست این مناظره‌ها تبدیل شد به یک خنده بازار و مایه شوخی ملت، اما این بار صدا و سیمای بیت و سپاه من باب حفظ آبرو ترتیبی داد تا ضمن حفظ کنترل اوضاع از آبروریزی های تازه پیشگیری شود هر چند هدف صدا و سیما آنست که نامزدها خط قرمزهای رژیم را رعایت کنند، به مسائل اساسی کشور ورود نکنند و معضلات بنیادی جامعه مانند نقش سپاه و ولی فقیه و دیگر مسائل ریشه ای را مسکوت بافی گذارند. عملکرد هر یک از هشت نامزد ریاست جمهوری در این مناظره‌هاهم به نوبه خود جالب توجه بود.

محمد غرضی یکی از این نامزدهاست اما گویا هیچ کس نامزدی او را جدی نمی‌گیرد. غرضی نه پول دارد، نه پشتوانه، نه برنامه و نه حتی دو تا مشاور حسابی که به او نخ بدهند اما خوب گاهی جوگیر می‌شود و حرف زدنش تبدیل به جیغ و داد کشیدن می‌شود. اصلاً جای تعجب نخواهد بود اگر اهل و عیال او به سخن درآیند و اذعان کنند که حتی آنها هم نفهمیده‌اند که غرض محمد غرضی از نامزدی در این انتخابات چیست.

محسن رضائی که نامزد مادام العمر ریاست جمهوری است به مردم این امکان را می‌دهد تا اگر بخواهند در یکی از انتخابات بعدی به حرف‌ها و برنامه او توجه کنند. نامزدهای رقیب هم به همین ترتیب فرصت خواهند داشت جدال انتخاباتی با وی را به چهار یا هشت سال دیگر موکول کنند.

محمد باقر قالیباف نامزدی است که نه تنها خودش را جدی گرفته بلکه با اعتماد به نفس ناشی از حمایت بخش‌هائی از سپاه و نیروهای موجود در حاکمیت و با یک استراتژی و برنامه ریزی حساب شده وارد انتخابات شده است. در این وانفسای عدم احراز صلاحیت نامزدها و قحط الرجال انتخاباتی بی تردید قالیباف جدی‌ترین و زیرک‌ترین نامزد اصولگراست. پشتیبانان قالیباف از سه سال پیش به اینسو روی پیروزی وی در این انتخابات حساب باز کرده اند. نگاه کنید به نوشته پیشین در گویا و خموش.

محمد رضا عارف و حسن روحانی دو نامزد نیمه اصلاح طلب در موقعیت دشواری قرار دارند. آنها هم می‌خواهند به ولی فقیه ابراز سرسپردگی کنند و هم با شگردهائی مانند نام بردن از محمد خاتمی و هنرمندان محبوب مانند محمد رضا شجریان و اصغر فرهادی رای طبقه متوسط منتقد یا مخالف حاکمیت را جلب کنند.

سعید جلیلی فاقد آن استراتژی و عزم و اراده‌ای است که قالیباف از خود نشان می‌دهد یا به عبارت دیگر استراتژی اصلی سعید جلیلی ابراز بندگی بی قید و شرط به ولی فقیه است. او مخاطبان خود را محدود کرده است به ولایتمداران و مسجد محوران پیرو نظام. این سعید جلیلی یا چیزی بارش نیست یا بسیجی‌ها و امنیتی‌ها اطمینان زیادی به او داده‌اند که او را به عنوان پیروز از صندوق انتخابات بیرون خواهند آورد.

و اما جالب ترین چهره‌های مناظره دوم و تمامی این انتخابات علی اکبر ولایتی و غلامعلی حداد عادل هستند. توان این حیوانکی‌ها در کارزارهای تبلیغاتی و مناظره‌های تلویزیونی محدود است به اثر تریاکی که آن روز کشیده‌اند. از اثرات استعمال تریاک آرامش، انبساط خاطر و تخیلات مطبوع است. اهل منقل پس از استعمال تریاک دچار خیالات واهی می‌شوند و خود را دارای قضاوت هشیارانه و قدرت درک صحیح دنیای پیرامون تصور می‌کنند اما این اثر بیش از پنج شش ساعت دوام ندارد و پس از آن نوبت خستگی، خماری، کرختی و سستی است.

چه بسا به همین دلیل حداد عادل در هنگام بازدید از ساختمان شهدای رادیوی صدا و سیما در چارچوب بخشی از برنامه های تبلیغاتی خودش به ضبط کردن بیست پیام کوتاه سه دقیقه ای برای چهار شبکه رادیوئی پیام، اقتصاد، سلامت و فرهنگ اکتفا کرد. به این می‌گویند تقسیم هوشمندانه انرژی. اما برادران مسئول در سیمای جمهوری اسلامی با سازماندهی مناظره‌های تلویزیونی چندین ساعته موجبات خستگی و خماری علی اکبر ولایتی و به ویژه غلامعلی حداد عادل را فراهم آوردند. البته که به راه انداختن بساط منقل و وافور در پشت دکورهای سیمای جمهوری اسلامی چندان عملی نبود اما تیم مشاوران و همراهان ولایتی و حداد عادل می توانستند دستکم چند مثقال تریاک همراه خودشان داشته باشند تا این نامزدها بتوانند با بالا انداختن یک حبه تریاک اعلا نشئه و توپِ توپ مناظره تلویزیونی را ادامه دهند.
  
دست علی خامنه ای بر سر حداد عادل، توکا نیستانی

غلامعلی حداد عادل، اینجا بدون آنکه مدح خامنه‌ای را بگوید

مناظره انتخاباتی در جمهوری اسلامی، حسین صافی