۱۳۹۱ دی ۱۹, سه‌شنبه

محافظ شخصی به جای روسپی در ایسنا

خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در خبری که درباره فیلم "مثل یک عاشق" ساخته عباس کیارستمی منتشر کرد، واژه "روسپی" را با "محافظ شخصی" عوض کرد! ایسنا نوشت: "این فیلم داستان یک دانشجوی جامعه‌شناسی (رین تاکاناشی) را روایت می‌کند که هزینه‌ی تحصیل خود را از طریق کار به عنوان محافظ شخصی تامین می‌کند و تاراشی اوکونو نیز نقش یک پروفسور میانسال را ایفا می‌کند."

دو شخصیت اصلی این فیلم عبارت هستند از یک استاد بازنشسته جامعه‌شناسی و یک دختر دانشجوی روسپی. پیرمرد استاد دختر دانشجو را  برای یک شب فرا می‌خواند تا تنهائی او را پر کند. بقیه فیلم نگاهی است و کنکاشی در ابعادی از پیوند کوتاه مدت بین پیرمرد و دختر زیبارو. چیزی که شبیه به یک عشق است. اما بر خلاف انتظار هیچ رابطه جنسی بین آن دو برقرار نمی‌شود. دختر به خواب می‌رود و به بستر می‌لغزد و آنچه در فیلم دیده نمی‌شود کشش جنسی بین پیرمرد و دختر است.

عباس کیارستمی سینماگر نامداری است که برای جلب تماشاچی به گیشه نیازی به استفاده از صحنه‌های سکسی ندارد. در یکی از اندک صحنه‌های کم و بیش سکسی در سرتاسر کارنامه هنری عباس کیارستمی٬ یعنی در فیلم گزارش که پیش از انقلاب در ایران ساخته شد٬ آمیزش زن و شوهر در واقع جزء دیگری بود از روزمرگی‌ها در زندگی یکنواخت آن زن و شوهر که در هزارتوی زندگی شهری گرفتار شده بودند. این بار هم عباس کیارستمی در فیلم "مثل یک عاشق" با ریتم کند٬ تکرارها٬ سکوت‌ها٬ سپری شدن کند آهنگ زمان و دیالوگ‌های طولانی کوشش دارد یکنواختی‌ها و روزمرگی‌ها را در شهر پرتپشی مانند توکیو را نشان دهد.

اما چرا ایسنا از واژه روسپی هراس دارد و چرا تن به خیانت در امانت می‌دهد و داستان این فیلم را قلب و جعل می‌کند؟ بدون تردید اختلاف سنی استاد بازنشسته و دختر دانشجو مایه دغدغه سانسورچی‌های ایسنا نیست. حتماً کافی بود صیغه عقد موقت بین پیرمرد استاد و دختر دانشجو جاری شود تا آنها به هم محرم شوند و ضربه‌ای به اسلام عزیز وارد نشود.
  



صحنه‌هائی از فیلم مثل یک عشق ساخته عباس کیارستمی