۱۳۹۰ آبان ۲۱, شنبه

مشک حضرت ابوالفضل العباس، شکوفائی هنر در جمهوری اسلامی

خیلی چیزهای مطلوب در جمهوری اسلامی شکوفا می‌شود و به اعتلا می‌رسد. عزت و کرامت انسانی و معنویات یکی از آن چیزهائی است که در سایه حکومت اسلامی و ولایت فقیه عادل و با تقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر به عرش اعلا رسیده است. تکنولوژی هسته‌ای، دفاع سایبری، روش‌های پیشرفته مبارزه با جنگ نرم و هنر و ادبیات هم از دیگر چیزهائی هستند که در زیر سایه حکومت اسلامی رشد کرده‌اند و به ثمر نشسته‌اند. یکی از بارزترین نمونه‌های شکوفائی و اعتلای هنر در جمهوری اسلامی آفرینش اثر نفیس هنری تندیس مشک حضرت ابوالفضل العباس است.

اثر نفیس مشک نمادين حضرت ابوالفضل العباس روز جمعه ۱۳ آبان ۱۳۹۰ و همزمان با هفته فرهنگی استان البرز در مجموعه تاريخی فرهنگی سعدآباد در شمال تهران رونمائی شد. به گزارش خبرنگار دین و اندیشه پانا، این اثر نفیس از مشک حضرت ابوالفضل العباس پس از رونمائی به کربلای معلی انتقال یافته و در حرم مطهر قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل نصب می‌شود.

این تندیس با ارتفای ۳۳۰ سانتیمتر، به بهنای ۲۵۰ سانتیمتر و با یک تن وزن، از جنس سنگ و کامپوزیت ساخته شده است. به گفته محمد رضا پوینده، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز، این نماد به همت ۱۶ نفر از هنرمندان صنایع دستی استان البرز طی هشت ماه زیر نظر محسن گلستانی، استاد پیکره‌تراشی ساخته شده است. محمد رضا پوینده افزود: اين اثر هنری با توجه به حادثه کربلا طراحی شده و هدف هنرمندان کرج از تهیه اين مشک نمادین يادآوری وقايع کربلا بوده است. محمد رضا پوينده با تاکيد بر اينکه اين مشک از دو بخش تشکيل شده است، گفت: کاسه پائينی اين مشک شامل حوضی با ۱۲ پر است که هر يک به نام يکی از ائمه مزين شده و در هر بخش کلمه "الله" و "السلام عليک يا ابا عبدالله الحسين" حک شده است و در قسمت بالايی آن شش فرشته کار شده که در حال حمل مشک حضرت ابوالفضل عباس هستند.

به گزارش روابط عمومی مجموعه سعدآباد، مراسم رونمایی از مشک حضرت عباس با حضور نمایندگانی از دفاتر مراجع تقلید قم، علمای اسلام، طلاب، روحانیان، مسئولان استانی و دیگر اقشار مردمی برگزار شد. نمایندگان آیات عظام نوری همدانی، شبیری زنجانی، موسوی اردبیلی و صافی گلپایگانی از جمله حضار در این مراسم بودند. در ادامه اين مراسم دو تن از مريدان حضرت ابوالفضل به نقالی در مورد ويژگی‌های اخلاقی و جوانمردی‌های آن حضرت پرداختند.

"یا ابوالفضل" یا "یا اباالفضل"؟
موضوعی که عمیقاً موجب تأسف است آنست که چنین اثر نفیس و گرانبهای هنری در ایران نخواهد ماند و به عراق ارسال خواهد شد. جا دارد تا مقامات جمهوری اسلامی با حمایت از هنرمندان متعهد و ولایتمدار و تخصیص بودجه لازم، زمینه را برای تولید انبوه این اثر نفیس هنری فراهم کنند و دستکم یک نسخه از این مشک مبارک را در هر شهر و روستای ایران اسلامی نصب کنند. البته هنوز اول ماجرا است اما معاندان نظام مقدس جمهوری اسلامی و جیره‌خواران استکبار جهانی یک غلط دستور زبان عربی هم روی متن‌ها و شعارهای دور و بر این اثر نفیس پیدا کرده‌اند. این معاندان می‌گویند که "السلام العلیک یا ابوالفضل العباس" غلط دستوری است و در واقع بایستی "السلام العلیک یا اباالفضل العباس" باشد تا دستور زبان عربی رعایت شده باشد. حالا بایستی صبر کرد و دید که آیا آمریکائی‌های جانخوار که هنوز هم در مجاورت مراقد مطهره در عراق حضور نظامی دارند عراقی‌ها را تحریک خواهند کرد تا در مقابل این غلط دستوری واکنش نشان دهند یا نه.

حجاب اسلامی فرشته‌ها
نکته دیگری که اهمیت آن به مراتب از غلط دستوری ادعائی بیشتر است، برهنه بودن آن شش فرشته‌ای است که در حال حمل مشک مبارک حضرت ابوالفضل العباس هستند. اداره کل میراث فرهنگی جمهوری اسلامی بایستی ضمن تذکر جدی به گروه ۱۶ نفری هنرمندان صنایع دستی استان البرز و شناسائی و اخراج عنصر یا عناصر نفوذی ضد انقلاب که موجب این اقدام منافی عفت اسلامی در این اثر نفیس هنری بوده‌اند، تأمین فوری حجاب اسلامی این شش فرشته را در دستور کار قرار دهد و به این ترتیب ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی و انقلابی را برقرار کند.

ابوالفضل عباس قمر بنی هاشم که بود و چه کرد؟
نام او عباس به‌‌ معنی‌ "ترشرو" بود اما به‌‌ رسم عربی‌ از آنجا که فرزندی به نام فضل داشت او به ابوالفضل یعنی‌ "پدر فضل" ناميدند. ابوالفضل عباس فرمانده و پرچمدار كربلا، مظهر رشادت،‌ جوانمردی،‌ گذشت،‌ فداكاری، پاسداری و پاكبازی در تشیع است. پدرش امام اول شیعیان علی و مادرش فاطمه (ام البنين) است. وی نماينده امام شیعیان، هنگام گفت و گو با دشمن، عمرسعد، در كربلا بود. ابوالفضل عباس از نخستين روز قيام حسين در مدينه، حامی و نگاهبان و همراه امام حسین بود. هنگام رفتن امام حسین به دارالاماره مدينه، با شمشير آخته مراقب و نگاهبان برادر و مولايش بود.

ابوالفضل عباس در عصر تاسوعا، امان نامه شمر را كه برای وی و برادرانش آورده شده بود رد كرد (پس شمر آنطوری که مداحان و آخوندها ادعا می‌کنند هم قسی القلب و جنگ طلب نبود). در شب عاشورا، در رأس كسانی بود كه اعلام وفاداری كرد و سپس در روز عاشورا پس از شهادت ياران، او سه برادرش را پیش از خود به ميدان فرستاد و شاهد جنگ و شهادت آنان بود. وقتی همه یاران شهید شده بودند نزد برادرش امام حسین شتافت و اذن میدان طلبید. در آن موقعی که صدای العطش كودكان بلند بود، امام حسین وی را به سمت فرات فرستاد تا قدری آب بياورد. ابوالفضل عباس مشک خشكيده را برداشت و به سوی رود فرات رفت. ابوالفضل مشک را از آب پر كرد و كف دست در آب فرو برد تا بنوشد كه ياد عطش برادر و اهل حرم افتاد و آب را رها كرد و درس بزرگی از جوانمردی و گذشت به انسان‌ها آموخت. در بازگشت با سپاهیان عمر سعد روبرو شد و با وجود آنکه چند دقیقه پیش از آن درس جوانمردی و گذشت به انسان‌ها آموخته بود، هشتاد نفر را در مدت کوتاهی کشت.

نوفل ابن ارزق
حضرت ابوالفضل العباس جنگ كنان،‌ در حال عبور از نخلستان بود که ناگهان يزيد ابن ورقاء و حكيم ابن طُفيل از سپاه عمر سعد ضربتی بر دست راست وی فرود آوردند. برخی ضربه زننده را، نوفل ابن ارزق نوشته‌اند (اشتباه نکنید، این نوفل هیچ ربطی به نوفل لوشاتو ندارد). دست ابوالفضل عباس از تن جدا شد اما او با دست چپ می‌جنگيد، رجز می‌خواند و می‌كوشيد مشک را به خيمه‌ها برساند. ناگهان شمشير ديگری برآمد و دست چپ ابوالفضل نیز از تنش جدا شد. ابوالفضل مشک را به دندان گرفت كه ناگاه تيری بر مشک نشست و رشته اميد ابوالفضل عباس از هم گسست. (این همان تیری است که در اثر نفیس تندیس مشک حضرت عباس هم دیده می‌شود) سپس تيری ديگر بر سينه‌اش نشست و از اسب فرو افتاد. ابوالفضل عباس پس از افتادن از اسب تير را ميان دو زانو گرفت تا بيرون آورد كه عمود سنگين نوفل ابن ازرق بر فرقش نشست.

در شجاعت و رشادت حضرت ابوالفضل عباس ذکر بسیار رفته است. از دلایل رشادت او، علاوه بر کشتن آن هشتاد نفر ظرف چند دقیقه، یکی دیگر هم به گفته روضه خوانان و نوحه خوانان شیعه آنست که با وجود آنکه دست راست و سپس دست چپ حضرت قطع شده بود وی علاوه بر مشک پر از آب، شمشیر، سپر و عَلم را هم حمل می‌کرد و دهنه اسب را نیز در اختیار داشت.

مشک مبارک حضرت عباس با وجود اصابت دو تیر همچنان در حال آب افشانی است

نقالی در مورد ويژگی‌های اخلاقی و جوانمردی‌های حضرت عباس
نمایندگان آیات عظام در کنار مشک مبارک حضرت عباس
مراسم رونمائی از مشک مبارک حضرت عباس

این هم قهرمان اصلی داستان، حضرت عباس که فقط محاسن و زلف مبارکش مشهود است.

نسخه دیگری از مشک مبارک حضرت عباس که با اضافه کردن اندکی فناوری اسلامی به جای آب، خون به دور و بر می پاشد.

اشتباه نکنید! این یک فک دریای خزر نیست که در کنار استخر مشغول هنرنمائی است. این مشک مبارک حضرت عباس است!