۱۳۹۰ فروردین ۳۰, سه‌شنبه

"یا علی" گفتن علی خامنه‌ای، حدیثی و روایتی مانند دیگر احادیث و روایات

پروژه مقدس سازی خامنه‌ای
انتشار فیلمی در یوتیوب از خطبه محمد سعیدی امام جمعه قم و تولیت آستانه معصومه در قم جنجال آفرین شد. پیامدهای انتخابات اخیر ریاست جمهوری، سرکوب معترضان و شکنجه و تجاوز در زندان‌های جمهوری اسلامی روند مشروعیت‌زدائی رژیم را شتاب داد و اکنون روحانیون و سپاهی - بسیجی‌های حاکم بر ایران کوشش دارند از همه ترفندهای ممکن برای مقدس جلوه دادن علی خامنه‌ای و رژیم جمهوری اسلامی و رواج عقاید و بینش‌ خود استفاده کنند اما یوتیوب، اینترنت و کانال‌های تلویزیونی تنها وسیله‌ای برای رواج نظرات حضرات نیستند بلکه با انتشار گسترده این تبلیغات، بی پایه بودن این استدلال‌ها و شامورتی‌بازی این مبلغان نیز به سرعت برای گروه‌های گسترده‌تری از مردم آشکار می‌شود. فن‌آوری نو مانند شمشیر دولبه‌ است. مبلغان اسلامی با به کارگیری این فن‌آوری می‌توانند پیام خود را به میلیون‌ها مخاطب برسانند اما آنان به محض به کارگیری این فن‌آوری خود را در معرض نقد و افشاگری دیگران هم قرار می‌دهند. این مبلغان و مداحان دیگر در خلوت مساجد و تکیه‌گاه‌ها با بسیجی‌ها و ساده لوحانی که تشنه خرافات مذهبی هستند تنها نیستند.

یا حسین! میر حسین!
مبلغان جمهوری اسلامی هر از گاهی ادعا می‌کنند که این یا آن آخوند در خواب دیده است که امام زمان علی خامنه‌ای را تأیید کرده است. این مبلغان و مداحان چندی پیش ادعا کردند که غذای روزانه علی خامنه‌ای از بهشت آورده می‌شود. سپس فیلم "ظهور نزدیک است" تهیه و پخش شد و اکنون آخوند سعیدی جزئیات زایمان مادر خامنه‌ای را از بلندگوی مسجد برای امت حزب الله روایت می‌کند. آخوند سعیدی در این خطبه نگفت که آیا علی خامنه‌ای پس از گفتن "یا علی" کاملاً زبان به سخن گشود و به صورت عادی با اطرافیانش صحبت کرد و یا آنکه پس از گفتن "یا علی" دوباره زبانش بسته شد و مانند دیگر نوزادان شروع به جیغ زدن کرد و سپس حدود یک سال طول کشید تا دوباره زبانش باز شود. البته در روزهای اخیر روایات دیگری نیز درباره دوران نوزادی "آقا" خامنه‌ای از این منبر و آن منبر نقل شده است. بنا به یک حدیث او در هنگام تولد گفته است "یا حسین!" و قابله محترمه نیز در پاسخ گفته است "میر حسین!" آیت الله العظمی خرسندی فریمانی اما روایت دیگری نقل کرده با این مضمون که در هنگام ختنه آقا خامنه‌ای چاقوی دلاک فرود آمد و تمامی غلفه رهبر معظم را برید اما یک قطره خون هم نیامد و آنگاه آقا خامنه‌ای فریاد زد: "یا حسین!"

پیدایش حدیث یا روایت
محمد سعیدی یا به اصطلاح "حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید محمد سعیدی" که خود در آذر ماه سال ۱۳۸۸ با حکمی از سوی علی خامنه‌ای "رهبر معظم انقلاب اسلامی" به سمت "تولیت آستان نورانی و مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها و مراکز و مناطق وابسته به آن" منصوب شد، با ادعای "یا علی" گفتن علی خامنه‌ای در هنگام تولد نشان داد که آن صدها هزار روایت و حدیثی که فقیهان و آخوندهای شیعه بدان استناد می‌کنند چگونه پدید آمده‌ است. یک فقیه یا روحانی داستانی را از یک منبع دست دوم، دست سوم یا دست چهارم نقل می‌کند. سپس آن داستان توسط چند آخوند و فقیه دیگر نقل می‌شود و بعد فقیه دیگری آن داستان را در یک کتاب نقل می‌کند و به این ترتیب یک حدیث یا روایت پدید می‌آید. روحانیت اسلامی و به ویژه روحانیت شیعه قرن‌ها به تولید و گردآوری احادیث و روایات مذهبی مشغول بوده و با نقل این داستان‌های کم و بیش ساختگی و بعضاً اغراق آلود سعی داشته تقدس، شجاعت، دانش، عدالت و پاکدامنی پیامبر، امامان و سلاله آنان را ثابت کند.

حدیث چیست؟ روایت چیست؟
در اصطلاح فقهی حدیث یا روایت به سخنان نسبت داده شده به پیامبر مسلمانان گفته می‌شود. شیعیان به سخنان اهل بیت نیز حدیث می‌گویند. به عبارت دیگر حدیث كلامى است كه حاكی از كردار یا گفتار به اصطلاح معصومین (پیامبر اسلام و اهل بیت او) است. اهمیت حدیث در میان مسلمانان از آن روست که از منابع اصلی استنباط احکام فقهی محسوب می‌شود. حدیث، به دلیل انتساب آن به معصوم و حیانى بودن محتواى آن، برای مسلمانان حجت بوده و می‌تواند مبنای عمل قرار گیرد. فقیهان اعتقاد دارند که قرآن به مثابه قانون اساسى اسلام، بیشتر كلیات را بیان كرده و تبیین تفاصیل و جزئیات را به احادیث یا روایات واگذار كرده است. از اینرو روایات، پس از قرآن، مهم‏ترین منبع شناخت دین به شمار مى‏آیند. بدین جهت فقیهان به فراگیرى، ثبت و تدوین احادیث توجه كرده و مجموعه‏هاى حدیثى را شامل هزاران روایت در تمام موضوعات مورد نیاز دین‏داران، فراهم آورده‌اند. (نگاه کنید به وبگاه تبیان، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی).

احادیث و روایات عموماً درباره موضوعاتی چون دعا، زیارت، نجاست، طهارت، مروت، عدالت، افزایش توان جنسی و مانند آن است। خاورمیانه امروزی زمانی مرکز دانش و پژوهش در جهان بوده است اما هیچیک از دانشمندان و پژوهشگران نامدار این سرزمین‌ها در کار گردآوری حدیث و روایت نبوده است. شیخ کلینی رازی (کُلِـینی) نویسنده کتاب اصول کافی که در سال ۳۱۹ هجری خورشیده مرد یکی از مشهورترین فقیهان و محدثان شیعه است. اما این محمدباقر مجلسی ملا باشی دربار صفوی بود که بیشترین احایث را گردآوری یا تولید کرد.

ملا باشی لبنانی دربار صفوی
محمدباقر مجلسی معروف به علامه مجلسی و مجلسی ثانی، ملا باشی دربار صفوی در دوران شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی و نویسنده کتاب مشهور بحارالانوار، مجموعه عظیمی از احادیث و روایات شیعه را گردآوری کرده و از اینرو یکی از برجسته ترین نام‌های جهان شیعه است. محمدباقر مجلسی در سال ۱۰۰۶ هجری شمسی در اصفهان به دنیا آمد و در سال ۱۰۷۷ هجری شمسی در همان شهر مرد، اما او نیز مانند بسیاری دیگر از روحانیون شیعه در عصر صفوی از لبنان به ایران آمده بود. "خاندان علامه مجلسی، در اصل اهل جبل عامل، منطقه‌ای در لبنان می‌باشند، كه با هجرت بزرگ علمای آن ديار، به سمت ايران، اين خاندان نيز وارد ايران شدند." (نگاه کنید به انتشارات پژوهشکده باقر العلوم درباره محمدباقر مجلسی) تألیف بیش از صد عنوان کتاب به زبان فارسی و عربی به محمدباقر مجلسی نسبت داده می‌شود. محمدباقر مجلسی که یک آخوند درباری بود و نفوذ زیادی بر شاهان صفوی هم عصر خود داشت برای نوشتن کتاب‌های خود از امکانات گسترده مالی دربار و از کمک چند صد و به گفته‌ای بیش از هزار شاگرد و آخوند بهره‌مند بود. مشهورترین اثر وی، بحارالانوار در ۱۱۰ جلد نوشته شده است.



اسطوره سازی
محمدباقر مجلسی در کتاب بحار الانوار کوشید همه احادیثی را که در موضوعات گوناگون وجود داشت جمع‌آوری نماید. بسیاری از این احادیث داستانهای ساختگی و اغراق آمیز درباره شجاعت، درستکاری و دانش بی حد و حصر پیامبر اسلام و امامان و زنان و فرزندان آنان است و حکایت دارد از معجزات این امامان از جمله توانائی پیشگوئی حوادث، درمان بیماری‌ها، سخن گفتن با جانوران و مانند آن. پاره‌ای از این احادیث آنچنان اغراق‌آمیزند که برخی از محدثین و فقها نیز به نامعتبر و ناصحیح بودن آنها اذعان کرده‌اند. کارکرد این احادیث اسطوره سازی از پیامبر، امامان و اهل بیت است.

اعتقادات و گرایشات مذهبی و خرافی هنوز هم در بخش‌های بزرگی از جامعه ایران ریشه دارد. مردمانی هستند در ایران که احایث و روایات از جمله روایت نقل شده از سوی محمد سعیدی درباره "یا علی" گفتن علی خامنه‌ای را باور می‌کنند. اما بسیاری کتاب‌های حدیث و روایت در اینترنت در دسترس همگان است و خواندن آن حدیث‌ها می‌تواند از جهاتی آموزنده باشد.

چند حدیث با ذکر منبع آن:

الإمام الباقر عليه السلام: قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ: طولُ الجُلوسِ عَلَى الخَلاءِ يورِثُ الباسورَ، فَكَتَبَ هذا عَلى بابِ الحُشِّ.
امام باقر عليه السلام: لقمان به پسرش گفت: طولانى نشستن براى تخلّى، موجب بواسير مى‏گردد.
اين جمله بر درِ مستراح نوشته شد.
کتاب آينه يادها: حكمت نامه لقمان - حدیث شماره: ۱۰۰۲۳۳

پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: العِلمُ عِلمانِ: عِلمُ الأديانِ و عِلمُ الأبدانِ.
پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: علم دو گونه است: علم دين و علم بدن (پزشكى).
کتاب آينه يادها: حدیث شماره: ۲۰۰۲۲۶

امام رضا عليه‏السلام: لَيْسَ بَيْنَ الْوالِدِ وَ وَلَدِهِ رِبا وَ لا بَيْنَ الزَّوْجِ وَ الْمَرأَةِ رِبا.
بين پدر و فرزند و بين شوهر و همسرش ربا (حرام) نيست.
کتاب چهل چلچراغ (چهل چهل حديث): حدیث شماره: ۳۰۱۱۹۴

امام كاظم عليه‏السلام: لاتَدخُلوا الحَمّامَ عَلَى الرِّيقِ وَلاتَدخُلُوهُ حَتّى تَطعَمُوا شَيئا.
امام كاظم عليه‏السلام: ناشتا وارد حمّام نشويد. وارد حمّام نشويد مگر آن ‏كه چيزى خورده باشيد.
کتاب آينه يادها: حدیث شماره: ۲۰۰۰۵۳

پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: لَمّا خَلَقَ اللّه‏ُ المَعيشَةَ جَعَلَ البَرَكاتِ في الحَرثِ و الغَنَمِ.
پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: چون خداوند اسباب زندگى را آفريد، بركت را در كشاورزى و دام قرار داد.
کتاب آينه يادها: حدیث شماره: ۲۰۰۲۹۸

پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: المُعتَكِفُ يَعكُفُ الذُّنوبَ ويُجرى لَهُ مِنَ الأجرِ كَأجرِ عامِلِ الحَسَناتِ كُلِّها.
پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: معتكف همه گناهان را در بند مى‏كند و مانند كسى كه همه خوبى‏ها را انجام داده است، به او پاداش داده مى‏شود.
کتاب آينه يادها: حدیث شماره: ۲۰۰۷۶۳

پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: جُلُوسُ المَرءِ عِندَ عِيالِهِ أحَبُّ إلَى اللّه‏ِ مِنِ اعْتِكافٍ في مَسجِدي هذا.
پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: نشستن مرد پيش زن و فرزندنش نزد خداوند محبوب‏تر است از اعتكاف در اين مسجد من.
کتاب آينه يادها: حدیث شماره: ۲۰۱۰۳۰

پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: مَن أكَلَ هذِهِ البَقلَةَ المُنتِنةَ [الثَّومَ] فَلا يَقرَبْ مَسجِدَنا.
پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: هر كه اين گياه بدبو [سير] را خورده است ، به مسجد ما نزديك نشود.
کتاب آينه يادها: حدیث شماره: ۲۰۰۶۱۳

پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: لَو أمَرتُ أحَدا أن يَسجُدَ لأِحَدٍ لأَمَرتُ المَرأةَ أن تَسجُدَ لِزَوجِها.
پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: اگر قرار بود دستور دهم كسى در برابر كسى سجده كند، به زن دستور مى‏دادم تا شوهرش را سجده كند.
کتاب آينه يادها: حدیث شماره: ۲۰۱۰۳۸


لحظه تولد "آقا" - از نیک آهنگ کوثر