۱۳۸۹ دی ۲۸, سه‌شنبه

لینا بن مهنی، "یک دختر تونسی" (بنية تونسية)

مردم امروز سه شنبه ۱۸ ژانویه هم در خیابان‌های تونس، پایتخت تونس در اعتراض به ترکیب کابینه جدید تونس و ابقای وزیران کلیدی دولت زین العابدین بن علی در کابینه تظاهرات کردند و پلیس امروز هم با گاز اشک‌آور و شلیک هوائی به رویاروئی با تظاهرکنندگان پرداخت. چهار نفر از وزیرانی که از چهره‌های اپوزیسیون درون مرزی بودند امروز از پست‌های خود در کابینه استعفا دادند.

منصف مرزوقی ، برجسته‌ترین چهره اپوزیسیون تونس امروز از پاریس به تونس بازگشت و مورد استقبال پرشور مردم قرار گرفت. بازگشت او مستقیماً از تلویزیون تونس پخش شد و صحنه های ورود او به فرودگاه و استقبال مردم از او بارها و بارها از تلویزیون تونس پخش شد. وی مردم تونس را به ادامه مبارزه برای آزادی و دمکراسی فراخواند. نخستین اقدام وی در بازگشت به تونس بازدید از آرامگاه محمد البوعزيزی خواهد بود. وی اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری کاندید خواهد شد.

قهرمان جنبش
آنچه اکنون انقلاب یاسمنی تونس نام گرفته است، خیزش جوانان تحصیلکرده و طبقات متوسط شهرنشین علیه دیکتاتوری، فساد و بی کفایتی رهبران کشور است. هر جنبش اجتماعی قهرمانان و رهبران ویژه خود را دارد. یکی از این قهرمانان لینا بن مهنی مشهور به "یک دختر تونسی" (بنية تونسية) است.

دختر وبلاگنویس
لینا بن مهنی، دختر ۲۷ ساله ریزجثه‌ وبلاگنویسی است که از نارسائی کلیه رنج می‌برد. وی مدرس زبانشناسی در دانشگاه است و وبلاگ او در جریان خیزش مردم تونس در هفته‌های اخیر یکی از منابع مهم اطلاعاتی و خبررسانی برای تونسی‌ها و غیرتونسی‌ها بوده است. هنگامی که رژیم تلاش کرد وبلاگ او را فیلتر کند، او سرور و آدرس خود را تغییر داد. او به گوشه و کنار تونس سفر کرده و تظاهرات مردم را مستند کرده و آنها را در وبلاگ خود منعکس کرده است. او به روزنامه "سید سونسکا داگبلادت" می‌گوید: "من در روزهای اخیر خیلی کشته و خیلی خون دیده‌ام."

لینا می‌گوید: "پدرم به من افتخار می‌کند. او خودش هشت سال در زندان دیکتاتور پیشین حبیب بورقیبه بوده است."
لینا بن مهنی معتقد است که نقش مستقل زنان در جامعه سکولار تونس باعث شده که آنان اکنون نقش مهمی در خیزش مردمی تونس داشته باشند. لینا می‌افزاید: "وقتی می‌شنوم که رهبر اسلامگرایان، راشد غنوشی می‌گوید که این آنها بودند که شورش را آغاز کردند، دچار هراس می‌شوم."

وبلاگ لینا بن مهنی، "یک دختر تونسی"
http://atunisiangirl.blogspot.com

لینا بن منهی