۱۳۹۰ آذر ۲۷, یکشنبه

واسلاو هاول، سیاستمدار غیر سیاسی

واسلاو هاول Václav Havel، نویسنده، فعال حقوق بشر، آخرین رئیس جمهور چکوسلواکی و نخستین رئیس جمهور جمهوری چک در سن ۷۵ سالگی و پس از چندین سال بیماری درگذشت.

واسلاو هاول از برجسته‌ترین شخصیت‌های اروپائی و سیاستمداری بود که انسانگرائی، شرافت، اخلاقیات و ارزش‌های اصیل معنوی را وارد سیاست کرد. واسلاو هاول مروج "سیاست غیر سیاسی" بود. از وی به عنوان "نلسون ماندلای اروپا" نام برده شده است. تجزیه متمدنانه و مسالمت آمیز چکوسلواکی به دو کشور چک و اسلواکی هم نشاندهنده بلوغ سیاسی و شعور اجتماعی مردم چکوسلواکی و هم بازگوکننده نقش سازنده واسلاو هاول در سمت و سو دادن به تحولات سیاسی سازنده کشورش بود.

بخشودگی خبرچینان و جاسوسان
در زمان حکومت کمونیستی در چکوسلواکی، واسلاو هاول به خاطر فعالیت سیاسی، فعالیت حقوق بشری و همکاری در نوشتن منشور ۷۷، تحت فشارهای شدید دولت و نیروهای امنیتی قرار گرفت، انتشار آثار او ممنوع شد و بارها به زندان افتاد. نقل شده است که پس از انتخاب واسلاو هاول به عنوان رئیس جمهور چکوسلواکی، یکی از مقامات دولتی فهرستی از همه افراد آشنا و ناآشنائی که علیه وی خبرچینی کرده بودند یا گزارش‌هائی علیه وی به پلیس امنیتی چکوسلواکی کمونیستی داده بودند را برای وی آورد. واسلاو هاول از دریافت فهرست خبرچینان و جاسوسان خودداری کرد و به مقام مزبور دولتی گفت که علاقه‌ای به دانستن نام این افراد ندارد.
واسلاو هاول، مروج "سیاست غیر سیاسی"

واسلاو هاول، از برجسته ترین متفکران اروپائی.
تصویر از وبگاه سفارت جمهوری چک در کپنهاگ