۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۲, دوشنبه

کشتن اسامه بن لادن دستاورد بزرگی برای آمریکا و باراک اوباما

کشتن اسامه بن لادن دستاورد بزرگی برای آمریکا و رئیس جمهور آن باراک اوباماست. پس از دستگیری صدام حسین و سران حزب بعث عراق، اکنون آمریکا یکی دیگر از دشمنان نمادین خود را از پای درآورده است. این پیروزی به خودی خود به معنای پایان تروریسم اسلامی سلفی نخواهد بود و بیشتر اهمیت نمادین دارد. ریشه‌های تروریسم اسلامی همچنان پابرجاست و اندیشه‌های تروریسم اسلامی تا سال‌های متمادی به اشکال گوناگون وجود خواهد داشت. القاعده و تروریسم اسلامی هوادارن فعال و غیرفعال بیشماری از اندونزی در جنوب شرقی آسیا گرفته تا موریتانی در غرب آفریقا دارد. بسیاری اسلامگرایان در کشورهای اسلامی بیدرنگ از اسامه بن لادن به عنوان "شهید"، "مجاهد اسلام" و "مجاهد عرب" یاد کردند. اسلامگرایان به لحاظ گرایشات ماهوی اعتقادی خود پیوسته از مرزبندی با خشونت و ترور عاجز بوده‌اند.

افزایش بیش از پیش غرور و اعتماد به نفس آمریکائی‌ها
در چند سال اخیر مسائلی مانند معضلات اقتصادی آمریکا، دشواری‌های پی در پی در مبارزه با طالبان در افغانستان و پاکستان و افشاگری‌های ویکی‌لیکس، چهره ایالات متحده آمریکا به عنوان یک ابرقدرت بلامنازع را تا اندازه‌ای خدشه‌دار کرد। موفقیت اطلاعاتی و نظامی آمریکا در ردیابی اسامه بن لادن و کشتن وی اگر چه پایانی برای تروریسم و سازمان تروریستی القاعده نیست اما بدون تردید باعث افزایش بیش از پیش غرور و اعتماد به نفس آمریکائی‌ها خواهد شد. اکنون توان و ظرفیت عملیاتی القاعده و هوادارن آن در گوشه و کنار جهان به شدت تحلیل رفته است اما مرگ اسامه بن لادن به معنای پایان حضور نظامی آمریکا در افغانستان یا پایان عملیات نظامی آمریکا در پاکستان نیز نخواهد بود. پرسش آنست که این رویداد چه اثری بر طالبان خواهد نهاد. آیا آنان در صدد انتقام جوئی بر خواهند آمد یا متمایل به مذاکره خواهند شد؟

دستاوردهای اسامه بن لادن و القاعده
اسامه بن لادن و یارانش باعث مرگ هزاران آمریکائی شدند و هزاران خانواده آمریکائی را داغدار کردند اما بزرگترین پیامد فعالیت‌های تروریستی آنان همانا تقویت موضع اسرائیل و جناح‌های راستگرا درغرب و بیش از پیش باز شدن دست دستگاه‌های پلیسی و امنیتی در گوشه و کنار جهان به بهانه مبازره با تروریسم بوده است. محدود شدن برخی آزادی‌های شهروندان، افزایش شنود مکالمات تلفنی، کنترل فزاینده اینترنتی، دشواری تهیه روادید سفر و افزایش کنترل در فرودگاه‌ها و شهرها به ویژه برای شهروندان کشورهای اسلامی از دیگر پیامدهای اقدامات تروریستی اسامه بن لادن و القاعده بوده است.