۱۳۸۹ خرداد ۱۲, چهارشنبه

هنینگ منکل: آنها یک اسلحه در کشتی پیدا کردند

نزدیک به ۷۰۰ نفر از فعالان صلح از ۴۰ کشور گوناگون تلاش کردند تا از طریق دریا برای شکست محاصره غزه و تحویل کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی ها اقدام کنند. در بین این فعالان چند شهروند اروپائی یهودی تبار نیز وجود داشت. ارتش اسرائیل چند ساعت پیش از یورش مرگبار به کشتی‌های حامل کمک‌های انسانی به غزه، با ارسال پارازیت همه گونه ارتباط تلفنی و اینترنتی آن کشتی‌ها با دنیای پیرامون را قطع کرد و به روش همیشگی خود امکان فعالیت خبرنگاران بیطرف را محدود کرد. اسرائیلی‌ها سپس تنها اخبار دستچین شده خود را در اختیار رسانه‌های بین المللی قرار دادند و به این ترتیب کوشش کردند ابتکار رسانه‌ای را نیز در دست بگیرد. اسرائیلی‌ها در خبرپراکنی‌های خود از جمله ادعا کردند که فعالان قصد داشتند سربازان اسرائیلی را مثله کنند.

پاتک رسانه ای هنینگ منکل
هنینگ منکل نویسنده سرشناس سوئدی یکی از یازده شهروند سوئد بود که به همراه شهروندان کشورهای دیگر با کشتی‌های حامل کمک‌های بشردوستانه از ترکیه رهسپار غزه شده بود. منکل که پس از سه شبانه روز بیخوابی نیمه شب گذشته وارد سوئد شد، در سخنانی که بازتاب گسترده رسانه‌ای داشت در باره حمله تکاوران اسرائیلی چنین گفت:

"ما در آب‌های بین المللی و در فاصله زیاد از مرزهای آبی اسرائیل بودیم. کاری که آنها کردند در واقع دزدی دریائی و آدمربائی بود. ما‌ می‌دانستیم که این خطر وجود دارد که آنها به ما حمله کنند. ساعت چهار و نیم صبح حمله آنها آغاز شد.
نیروهای آنها شامل هلیکوپتر، کشتی، شناورهای تندرو، گروه‌های ضربتی و تعداد زیادی تکاور بود. تکاوران اسرائیلی نخست به بزرگترین کشتی ما حمله کردند. ما صدای شلیک گلوله را از کشتی‌های دیگر شنیدیم و دود برخاسته از آن کشتی‌ها را نیز دیدیم. یک ساعت بعد آنها با قایق‌های تندرو به کشتی ما نزدیک شدند. یورش آنها به سرعت صورت گرفت و تنها مقاومتی که ما نشان دادیم آن بود که کار را برای آنها مشکل‌تر کنیم. ما به آنها اعتراض کردیم اما آنها در به کاربردن خشونت مرگبار هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دادند. آنها به افرادی که خواب بودند هم تیراندازی کردند.

ادعای اسرائیلی‌ها درباره مسلح بودن فعالان درست نیست. هر چقدر هم که اسرائیلی‌ها داد و فریاد کنند که در کشتی‌ها اسلحه پیدا کرده‌اند، ادعای آنها بیهوده است. در آن کشتی که من بودم آنها تنها یک اسلحه پیدا کردند: تیغ ریش‌تراشی من! آن را در دستشان گرفته بودند و نشان می‌دادند. خوب شما می‌فهمید موضوع از چه قرار و در چه سطحی بوده است. سال آینده وقتی که ما با صد کشتی راه بیفتیم چکار می‌خواهند بکنند؟ آیا می‌خواهند این بار با بمب اتمی به ما حمله کنند؟"

Henning Mankell
هنینگ منکل نویسنده
سوئدی

هنینگ منکل
هنینگ منکل نویسنده سرشناس سوئدی متولد ۱۹۴۸ است. وی به تناوب در سوئد و در موزامبیک سکونت دارد. کتاب‌های وی به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده‌اند و میلیون‌ها نسخه از کتاب‌های وی در سراسر جهان به فروش رفته است. بسیاری از آثار وی به صورت سریال‌های تلویزیونی و فیلم سینمائی در کشورهای گوناگون به نمایش درآمده‌اند و میلیون‌ها بیننده داشته‌اند. هنینگ منکل میلیون‌ها کرون از درآمد خود را به سازمان‌های خیریه و فرهنگی هدیه کرده و به اشکال گوناگون به فعالیت های بشردوستانه و فرهنگی در گوشه و کنار جهان کمک می‌کند.



هزینه ای که ایران داد و بردی که ترکیه کرد
مهرداد فرهمند، بی بی سی