۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

منصور اسانلو همچنان در زندان به سر می‌برد

منصور اسانلو (اسالو) رئیس هیأت مدیره سندیکای کارگران شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه همچنان در زندان به سر می‌برد. منصور اسانلو به دلیل مبارزات سندیکائی کارگری و تلاش برای احقاق حقوق کارگران شرکت واحد بارها توسط دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی تحت بازجویی قرار گرفته است و در زندان‌های جمهوری اسلامی حبس شده است.

منصور اسانلو نخستین بار در دی ۱۳۸۴ بازداشت شد و ۸ ماه را در زندان به سر برد. وی در مرداد ۱۳۸۵ با دادن وثیقه آزاد شد اما همچنان تحت کنترل دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی بود. در آبان ۱۳۸۵ و هنگامی که همراه با ابراهیم مددی نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه به اداره کار می‌رفتند، مورد ضرب و شتم قرار گرفت و ربوده شد. وی یک ماه بعد با قید وکالت دوباره آزاد شد.

بازداشت و فشارهای وارده بر منصور اسانلو همواره اعتراضات گسترده‌ای در ایران و جهان در پی داشته است. منصور اسانلو به عنوان نماینده سندیكای اتوبوسرانی شركت واحد تهران و حومه در نشست سالانه اتحادیه بین الملل كارگران حمل و نقل که در تابستان ۱۳۸۶ در لندن برگزار شد شرکت کرد. اندکی پس از بازگشت از نشست لندن ماموران امنیتی جمهوری اسلامی برای بار سوم او را در خیابان و در حالی كه به منزل خود باز می‌گشت مورد ضرب و شتم قرار داده و با خود به زندان اوین بردند.

دادگاه انقلاب اسلامی تهران، منصور اسانلو را به اتهام "اقدام عليه امنيت ملی" به چهار سال حبس، و بابت اتهام "تبليغ عليه نظام" به يک سال حبس، و در مجموع، به پنج سال حبس تعزيری محکوم کرد. در آذر ۱۳۸۷ هنگامی که منصور اسانلو در زندان به سر می‌برد، با رای دیوان عدالت اداری، از کار اخراج شد. منصور اسانلو که از چند بیماری جانکاه رنج می‌برد، در شهریور ۱۳۸۸ به سلول انفرادی در زندان رجايی‌شهر کرج منتقل شد اما به گفته خانم پروانه اسانلو، همسر آقای اسانلو، نگهبان زندان اوين به وی گفته است که آقای اسانلو در زندان اوين به سر می‌برد و ممنوع الملاقات است.