۱۳۸۸ مرداد ۷, چهارشنبه

لغو سفر هیئت اقتصادی سوئد به ایران

روزنامه "داگنس ایندوستری" Dagens industri امروز از قول "ماگنوس وَرنستِت" Magnus Wernstedt سفیر سوئد در تهران گزارش داد که سفر هیئت اقتصادی سوئد به ایران لغو شده است.

این هیئت اقتصادی که از سوی سفارت سوئد در تهران و "شورای صادرات سوئد" ترتیب داده شده بود، قرار بود مرکب از ۱۵ تا ۲۰ شرکت سوئدی و یک نماینده از سوی دولت سوئد باشد و قرار بود این سفر در پائیز امسال روی دهد. "ماگنوس وَرنستِت" دلیل لغو این سفر را "ناآرامی‌های ایران" عنوان کرد. وی اضافه کرد که اوضاع سیاسی در ایران همچنان نامطمئن است.

روزنامه "داگنس ایندوستری" به نقل از "شورای صادرات سوئد" گزارش می‌دهد که شرکت اریکسون که تولید کننده سیستم‌های مخابراتی است، با ۲۷۵ نفر نیروی کاری یکی از بزرگترین شرکت‌های سوئدی فعال در ایران است و همچنان به فعالیت‌های خود در ایران ادامه می دهد. ایران پس از عربستان، دومین بازار صادراتی سوئد در خاورمیانه است.

حجم صادرات سوئد به ایران در سال ۲۰۰۵ تقریبأ ۷.۸ میلیارد کرون بود اما در سال ۲۰۰۶ قدری کاهش داشت. میزان این صادرات در سال ۲۰۰۷ کمی بیش از ۲.۳ میلیارد کرون و در سال ۲۰۰۸ نیز ۴.۶ میلیارد کرون بوده است. بیشترین بخش صادرات سوئد به ایران فراورده‌های صنعتی، فراورده‌های نیمه ساخته شده و دارو است. سهم صادرات سوئد به ایران کمتر از یک در صد کل صادرات سوئد است. این سهم در سال ۲۰۰۷ دو دهم درصد و در سال ۲۰۰۸ کمتر از چهار دهم درصد بوده است.

بزرگترین شرکت‌های سوئدی صادرکننده کالا به ایران عبارت هستند از: اریکسون Ericsson، آ.ب.ب ABB، اتلس کوپکو Atlas Copco، آلفا لاوال Alfa Laval، تترا پاک Tetra Pak، اس. ک. اف SKF، کامفیل Camfil و ولوو Volvo و شرکت اوریفلیم Oriflame که تولید کننده مواد آرایشی است نیز در دو سال اخیر موفقیت‌های شایان توجهی در بازارهای ایران داشته است.

"ماگنوس وَرنستِت" سفیر سوئد در تهران، ایران را "بازاری جالب با امکانات عظیم مواد خام" می‌داند. وی اضافه
می‌کند که مناسبات سوئد با ایران خوب اما دارای عناصر قوی انتقادی پیرامون حقوق بشر است.
دو‌شنبه ۲٩ مرداد ۱۳۸۸