۱۳۹۴ آذر ۵, پنجشنبه

فرش ماشینی هدیه امام خامنه ای به ولادیمیر پوتین

نیم طنز

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه دیدار سران کشورهای صادرکننده گاز به دیدار امام خامنه ای رفت و هدیه ای به همراه داشت که به سرعت در مرکز توجه رسانه ها قرار گرفت. سران همه کشورها در دیدار با یکدیگر هدیه هائی به هم می دهند که در بیشتر موارد بخشی از زبان دیپلماتیک آنان است و معمولاً از دید دوربین های خبرگزاری ها هم پنهان می ماند. این هدیه های دریافت شده در کشورهای دمکراتیک مانند آلمان و بریتانیا و حتی در کشورهای نیمه دمکراتیک مانند چین بخشی از دارائی های دولتی به حساب می آیند و در موزه ها نگاه داری می شوند. اینکه در کشورهای غیر دمکراتیک مانند ایران بر سر این هدیه ها چه می آید برای نگارنده روشن نیست.

هدیه ولادیمیر پوتین اما از آغاز و در همان فرودگاه مهرآباد در مرکز توجه رسانه ها قرار گرفت و در عکس های مخابره شده از سوی خبرگزاری های جمهوی اسلامی دیده می شود که چگونه دو کارمند روس صندوق حاوی قرآن را جا به جا می کنند. خواست آشکار مهمان روس و میزبان ایرانی آنست که هدیه را به همه نشان دهند و معنای نمادین آنرا به همه یادآوری کنند.


نسخه اصل این قرآن در موزه ارمیتاژ نگهداری می شود

روس ها بارها نشان داده اند که طرف معامله خود را به خوبی می شناسند. ولادیمیر پوتین برای سیلویو برلوسکونی بطری شراب کهنه چند صد هزار دلاری باز می کند و برای علی خامنه ای قرآن بازمانده از دوره امویان به همراه دارد. اطرافیان امام خامنه ای، از بیت گرفته تا خبرگزاری ها خودی باد به غبغب انداختند و چپ و راست عکس آقا و پوتین و قرآن بزرگی که بین آنان قرار داده شده است را چاپ کردند و درباره تاریخچه این قرآن از مروان خلیفه اموی و سلطان سلیم عثمانی و عباس میرزای قاجار تا استالین نوشتند. اما زمان چندانی از بازگشت آقای پوتین به روسیه نگذشته بود که روس ها خودشان اعلام کردند که این قرآن یک نسخه کپی از نسخه اصلی است که همچنان در موزه ارمیتاژ در سنت پترزبورگ نگهداری می شود.

در این میان چیزی که در سایه خبری ماند و در رسانه ها توجهی به آن نشد هدیه امام خامنه ای به آقای ولادیمیر پوتین بود. ما می دانیم که فرش های اصیل و ریزبافت ایرانی یکی از عادی ترین هدیه های مقامات ایرانی به مهمانان و میزبانان خارجی خود است. آیت الله خامنه ای نیز این بار گرانترین فرش بافته شده ایرانی را برای هدیه به مهمان مهمی چون ولادیمیر پوتین در نظر گرفت، یعنی یک فرش کرمان که در سال ۲۰۱۳ و در حراج ساتبی در نیویورک به بهای تقریباً ۴۴ میلیون دلار معامله شده بود.


رهبر این فرش ماشینی را به پوتین داد. نسخه اصلی این فرش به مبلغ ۴۴ میلیون دلار در نیویورک فروخته شد

بیدرنگ پس از آنکه روس ها به بیت رهبری اطلاع دادند که ولادیمیر پوتین به ایران خواهد آمد، مأموران بیت رهبری با شرکت فرش رنگین در مشهد تماس گرفتند و سفارش یک فرش شش در هشت متری ماشینی با نخ ابریشم پلاستیکی را دادند. این فرش که دقیقاً کپی همان فرش کرمان ۴۴ میلیون دلاری است از طرف رهبر جمهوری اسلامی به آقای پوتین هدیه داده شد.
در بازگشت به روسیه بود که هیئت روسی متوجه شد امام خامنه ای فرش ماشینی به آقای پوتین داده است و بیدرنگ آنها هم افشا کردند که قرآنی که پوتین به خامنه ای داده است نیز نسخه کپی قرآن اصلی است. حالا دو رهبر داریم با دو هدیه قلابی که به گونه ای نشانگر ماهیت مناسبات فیمابین ایران ولایت فقیه و روسیه ولادیمیر پوتین نیز هست!