۱۳۹۱ دی ۶, چهارشنبه

پرسپولیس و صنعت نفت در جام قادسیه

به بهانه مسابقه دیروز بین پرسپولیس تهران و نفت آبادان

بسیاری افراد بارها این بحث را پیش کشیده‌اند که واقعاً چرا ما ایرانی‌ها نام قاتلان و غارتگران بیگانه را بر روی فرزندان خودمان می‌گذاریم. البته بیگانه دوستی و بیگانه پرستی ما ایرانی‌ها جلوه‌های دیگری هم دارد و محدود به نام‌های ما نیست. بسیاری از دارندگان مدرک کارشناسی و دکترا از دانشگاه‌های ایرانی و بسیاری از استادان دانشگاه٬ سیاستمداران و حتی دیپلمات‌های ما به یک زبان خارجی مانند انگلیسی٬ فرانسه٬ اسپانیولی یا آلمانی تسلط ندارند. اما ما ایرانی‌ها در عین حال دوست داریم واژه‌های فرنگی را بجا و نا بجا به کار ببریم٬ گاهی حتی اگر معنی آن واژه‌ها را ندانیم. منظور مفهوم‌ها و واژه‌هائی نیست که برابر فارسی برای آنها نیست٬ بلکه واژه‌های روزمره مانند تماس که می‌شود کنتاکت٬ مکان که می شود لوکیشن٬ کاغذ یا نامه که می‌شود پیپر٬ درخواست که می‌شود اپلای٬ آشپزخانه باز که می‌شود آشپزخانه اوپن و مانند آن که این روزها از زبان بسیجی‌ها و زن‌های چادر چاقچوری هم شنیده می‌شود.

این بیگانه دوستی در گوشه و کنار وجود و سلوک ما ایرانی‌ها رخنه کرده است و ورزش هم استثنا نیست. اینجا منظور اصطلاحات ورزشی مانند کرنر٬ ریباند٬ ناک داون و مانند آن نیست٬ بلکه این نام و سلوک باشگاه‌های ورزشی ما ایرانی‌هاست که بیگانه پرستی ما را آشکار می‌کند.

مسخره یا تراژیک؟
فوتبال ایران در چند دهه اخیر دستخوش نوسانات بوده است و حرف و حدیث‌ها و شایعات یا به اصطلاح امروزی حاشیه‌های فراوانی داشته است. برای آنان که نتیجه مسابقات تیم ملی را دنبال می‌کنند و گهگاهی نیز نیم نگاهی به سرخط خبرهای ورزشی و جدول رده بندی لیگ برتر خلیج فارس دارند٬ تنها افت نتایج تیم ملی و باشگاهی در رقابت‌های بین المللی نیست که تاسف آور است. نکته تامل برانگیز دیگر٬ نشو و نمای بیگانه دوستی ما ایرانیان در عرصه ورزش است. برای نمونه یکی از پرطرفدارترین تیم های ورزشی ایران پرسپولیس نام دارد. "پرسپولیس" واژه‌ای است یونانی که خود از دو واژه پرس به معنی پارس و پولیس به معنی شهر تشکیل شده و مراد از آن تخت جمشید بوده است. تیم فوتبال صنعت نفت آبادان هم خودش را به اصطلاح "برزیل ایران" می‌نامد و رنگ پیراهن این تیم رسماً به "زرد برزیلی" تغییر یافته است!

آیا باید به حال این از خودباختگی و بیگانه دوستی خندید یا گریه کرد. یونانی‌ها به یادگار پیروزی‌شان بر ارتش ایران مسابقه دو ماراتن راه می‌اندازند و بعدها دو ماراتن می‌شود یک رشته ورزشی از جمله در المپیک اما ما ایرانی‌ها نام یکی از پرطرفدارترین تیم‌های ورزشی خودمان را می‌گذاریم پرسپولیس و تیم فوتبال صنعت نفت آبادان "زرد برزیلی" می‌پوشد! اینها در حالی است که هیچ گونه پیوند قومی٬ فرهنگی٬ زبانی و ورزشی بین آبادان و برزیل یا بین تیم ورزشی پرسپولیس و یونان وجود ندارد. این اسکندر مقدونی و یونانی‌ها بودند که به ایران لشگرکشی کردند٬ پادشاهی هخامنشی را برانداختند و تخت جمشید را آتش زده و ویران کردند و نزدیک به دویست سال بر ایران و ایرانی حاکم بودند! خوب حالا که ما یک حکومت عرب پرست هم داریم همه شرایط فراهم است که نام لیگ برتر خلیج فارس را به لیگ قادسیه تغییر دهیم تا پرسپولیس یونانی و صنعت نفت برزیلی بتوانند در لیگ قادسیه با هم مسابقه دهند.


 از ماه رمضان تا توهم برزیلی در ملغمه ای به نام فوتبال ایران