ضریح حسین ابن علی٬
امام سوم شیعیان با صرف نیروی انسانی فراوان و هزینههای سرسام آور از جیب مردم
ایران ساخته شد و با صرف هزینههای بی
رویه دیگری در چندین شهر گردانده شد تا دست آخر به عراق فرستاده و نصب شود. میزان
طلا٬ نقره٬ سنگهای قیمتی و چوبهای گرانبهايی که برای ساختن این ضریح به کار رفته
در رسانهها آمده است. نهادهای رنگارنگ جمهوری اسلامی کوشش کردند تا با تبلیغات
گسترده در رسانهها٬ مسجدها و هیئتها و با تعطیل کردن مدرسهها و ادارهها و با
توزیع خوردنی و نوشیدنی رایگان مردم را به این نمایش آخوندی بسیجی جلب کنند.
گزارشها و عکسهای
مخابره شده از سوی خبرگزاریها و رسانههای دولتی جمهوری اسلامی حاکی از آنست که انبوهی
از مردم در هر شهر به استقبال ضریح امام سوم شیعیان آمده بودند٬ اما در گزارشهای
رسمی هیچ اشارهای نشده است که این ضریحگردانی باعث اختلال در ترافیک شهری و بین
شهری شده و هزاران نفر به ناچار در صفهای دور و دراز خودروها در خیابانها و جادههای
مسدود گرفتار شدهاند و با نارضایتی و خشم بد و بیراه نثار این صحنه گردانان کردهاند.
آماری از شمار افراد حاضر در این مراسم در دست نیست٬ اما حضور چندین هزار نفر از مردمانی
با انگیزههای گوناگون٬ از عاشقان سینه چاک امام حسین گرفته تا مردم کنجکاو و بی
تفاوت به امام حسین در چنین مراسمی آنهم در شهرهای چند صد هزار نفری مانند ساوه٬
اراک٬ خرم آباد٬ دزفول٬ شوشتر و شهر میلیونی اهواز چندان جای تعجب ندارد. آنچه جای
تعجب دارد واکنشهای پس از این ضریحگردانی است. جمهوری اسلامی این صحنهگردانی را
نشانه مقبولیت خود میداند و آخوندها و مداحانی که به تعبیر خودشان بر سر سفره
امام حسین نشستهاند ادعا میکنند که این استقبال نشانه عشق مردم به امام حسین
است. اما برخی ملی مذهبیها هم موقع را مغتنم شمرده و کوشش دارند در این حیص و بیص
امتیازگیری کنند.
ملی مذهبیها: بترسید
از اینهمه مسلمان!
مرتضی کاظمیان یکی از
این ملی مذهبیهاست که "کنشگران سیاسی سکولار" را از کوکبه و هیمنه
جامعه مذهبی ایران میترساند. بی بی سی فارسی نیز که پیوسته به هنگام یا نابهنگام گوشه
چشمی به ملی مذهبیها نشان میدهد مقاله مرتضی کاظمیان را منتشر کرده است. روی سخن
مرتضی کاظمیان با "کنشگران سیاسی سکولار و آن دسته از فعالان سیاسی است که
جهان را مبتنی بر مفاهیم دینی تبیین نمیکنند و در تحلیل پدیدههای اجتماعی با
مقوله/موضوعی به نام خدا کاری ندارند." مرتضی کاظمیان با اشاره به هزینه
میلیاردی ساخت ضریح و استقبال از ضریح در مسیر و آنهم بر اساس گزارشهای تصویری و
خبری خبرگزاریهای مختلف درون ایران٬ "واقعیتهای غیر قابل انکار در
کشور" را یادآوری میکند و توجه مخاطبان سکولار و به ویژه کنشگران سیاسی عرفی
را به آن جلب میکند. مرتضی کاظمیان و دیگر ملی مذهبیهائی که خود را روشنفکر
مذهبی و نواندیش دینی مینامند بهتر است به جای یادآوری قدرت خرافات و مروجان
خرافات٬ اذعان کنند که داستان کربلا و عاشورای امام حسین یک تاریخنویسی آمیخته با اغراق
و اسطوره پردازی است که امروز به کارآمدترین ابزار آخوندها و مداحان برای چپاول و
تحمیق مردم بدل شده است.
اخراجیها و
تراکتورسازی
ایران کشوری است بزرگ با جمعیتی انبوه. هیچ آمار دقیق یا حتی برآورد
بیطرفانهای از شمار شرکت کنندگان در مراسم استقبال از ضریح حسینی در دست نیست.
مردم و به ویژه جوانان ایرانی از امکان انتخاب بسیاری فعالیتهای تفریحی محروم
هستند و گروهی از مردم نیز بیشتر از سر کنجکاوی به تماشای هر گونه مراسمی میشتابند.
از سوی دیگر میتوان به این نکته اشاره کرد که صدها هزار نفر در ایران با خریدن
بلیت سینما به تماشای فیلمهائی مانند جدائی نادر از سیمین اصغر فرهادی و اخراجیهای
ده نمکی مینشینند و هزاران نفر نیز هر هفته با پرداخت بلیت ورودی به تماشای
مسابقات ورزشی میروند. نتیجهگیری ملی مذهبیهائی مانند مرتضی کاظمیان از چنین
استقبالهای میلیونی چیست؟
نام های پرمعنا٬ هزاران پریسا و آرش
ایران همچنان کشوری
است با انبوهی از دین باوران. سه دهه تبلیغات کر کننده جمهوری اسلامی نیز موجب
رواج بیش از پیش باورها و رفتارهای خرافی مانند زیارت قبور٬ عزاداری٬ سینه زنی٬
دخیل بستن و نذورات شده است٬ اما از سوی دیگر هرگز اینهمه ایرانی که از اسلام و هر
چه که مربوط به اسلام باشد گریزان یا حتی متنفر باشند وجود نداشته است. نامگذاری کودکان در ایران نشاندهنده باورهای خانواده هاست. هنوز هم بسیاری از
ایرانیان محمد٬ فاطمه٬ حسین٬ صغرا٬ عبدالله و مانند آن نام دارند اما در هزار سال
اخیر هرگز اینهمه ایرانی نامهای ایرانی مانند پریسا٬ آرش٬ فریبا و سیاوش نداشتهاند.
هنوز هم دستههای سینه زنی و قمه زنی با و یا بدون حمایت نهادهای حکومتی در شهرهای
ایران به راه میافتد اما هرگز اینهمه ایرانی به آزادی همه انسانها٬ برابری زن و
مرد و حقوق بشر باور نداشتهاند و کوتاه سخن آنکه هرگز در چند قرن اخیر اینهمه
ایرانی آگاهانه از اسلام روی بر نگرداندهاند.
التجاء نیازمندان در
ظلمت ضریحگردانی (عکس از خبرگزاری مهر)
استقبال سرگردانان از
ضریح حسینی در استان لرستان (عکس از خبرگزاری مهر)