۱۳۸۹ مرداد ۹, شنبه

در چمدانی که اسرائیلی‌ها برای هنینگ منکل فرستادند چه چیزهائی وجود داشت؟

هنینگ منکل نویسنده سرشناس سوئدی یکی از یازده شهروند سوئد بود که در پایان ماه می امسال به همراه نزدیک به ۷۰۰ نفر از فعالان صلح از ۴۰ کشور گوناگون با کشتی‌های حامل کمک‌های بشردوستانه از ترکیه رهسپار غزه شده بود. تکاوران اسرائیلی در آب‌های بین‌المللی و در فاصله زیاد از مرزهای آبی اسرائیل به این کشتی‌ها حمله کردند. چند تن از فعالان صلح در این یورش مرگبار کشته شدند و شماری دیگر زخمی شدند. نیروهای اسرائیلی در پی این یورش همه فعالان صلح را دستگیر کردند و وسائل شخصی آنها را توقیف کردند. هنینگ منکل و دیگر سرنشینان این کشتی‌ها پس از آزادی از زندانِ اسرائیل خواهان بازگرداندان وسائل شخصی‌شان بوده‌اند. هنینگ منکل در نامه‌ای به "بنی داگان" سفیر اسرائیل در سوئد خواستار بازپس گرفتن وسائل خود شد.

دفتر شرکت هواپیمائی "ترکیش ایرلاینز" در فرودگاه "لندوتر" در تاریخ ۲۹ ماه می خبر داد که چمدانی از استانبول به نام هنینگ منکل رسیده است. هنینگ منکل به فرودگاه "لندوتر" رفت و در حضور شاهد آن چمدان را باز کرد. این چمدان پر بود از پوشاک زنانه! تنها وسائل شخصی در این بسته که متعلق به هنینگ منکل بود، کلاه بافتنی و کیف پول وی بود. همه پول‌های منکل و گواهینامه رانندگی وی در کیف پول سر جای خود بود، اما خبری از دیگر وسائل وی از جمله تلفن همراه، دستگاه استریو، کتابچه یادداشت و یک سناریو نیمه تمام برای یک سریال تلویزیونی درباره اینگمار برگمن نبود.

هنینگ منکل در گفتگو با رسانه‌ها ابراز شگفتی کرده است که دولت اسرائیل چمدان حاوی وسائل شخصی وی را برای بنیاد "آی. اچ. اچ" فرستاده و از آن سازمان خواسته است که این چمدان را به آدرس صاحب آن بفرستد. پرسش منکل این است که چگونه اسرائیل با بنیاد "آی. اچ. اچ" که آنرا یک سازمان منفور تروریستی می‌داند همکاری می‌کند. منکل قصد دارد نامه دیگری در باره بازپس گرفتن وسائل خود به سفیر اسرائیل در سوئد بنویسد.

اسرائیل و جمهوری اسلامی
هنینگ منکل نویسنده سرشناسی است که کتاب‌هایش به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده‌اند و میلیون‌ها نسخه از این کتاب‌ها در سراسر جهان به فروش رفته است. بدیهی است که اسرائیلی‌ها می‌دانند هنینگ منکل کیست. پرسش اینست که آیا رفتار اسرائیلی‌ها با هنینگ منکل از جنس رفتار رژیم جمهوری اسلامی با مجید توکلی است؟

عکس از Markus Schreiber